Cirkeldans   Musik og Bevægelse

Kurser og workshop i Cirkeldans 

Cirkeldans som hjertemotion.

Dansene kan først og fremmest virke afslappende og beroligende på mennesker som lider af angst og uro. Når vi danser lytter vi til musikken og lærer trinene, musikkens puls påvirker vores egen puls og giver os ro. I cirklen holder vi hinanden i hånden, eller på hinandens skuldre eller ryg og man bevæger sig samlet rundt med en fælles puls som får os til at føle os som en helhed. Man danser i tavshed, man nyder musikken og rytmen. I de kredse, hvor jeg er uddannet og hvor Cirkeldansen udvikles herhjemme, har vi følgende punkter for øje:


  • Dansene har er god imod angst og depression
  • Der er ikke noget konkurrence-/præstations element i dansen
  • Dansene har en social dimension, man er en del af en fælles puls og cirkel.
  • I dansen har man fysisk kontakt, man mærker hinanden
  • Dansene giver balancetræning
  • Dansen øger din bevægelsesbevisthed.
  • Alle kan deltage, uanset alder og fysik.
  • Og – man bliver så glad af at danse.
  • Er ca: 11-13 på Borgskalaen ;-)


Et 21 år langt studie i USA[1] viser at mennesker som danser forbedrer deres kognative evner markant, studiet viser at når du lærer nye danseserier, sætter trin sammen og gentager dem, så forbedrer ikke bare din koordinering og motorik, men hele din hjernekapacitet.


”Dansa dig frisk” [2].

Eva Bojner Horwitz (Sverige) har forsket i dans igennem 20 år, hun skriver at dansen på flere måder bidrager til at mindske smerte og til at frigør følelser, den bidrager til øget empati og livskvalitet og påvirker indlæring. Hun skriver at Danseterapi er ved at blive accepteret som behandlingsform, der danses med patienter med depression, stressrelateret smerte, ved borderlineforstyrelser, adhd, ved indlærings- og konsentrationsbesvær samt ved Demens.

Hun skriver at dansen har vist sig at kunne fungere godt som modvægt til den stress som præstationssamfundet skaber, at dansen har fundet ind i nye rum, på arbejdspladser og i skoler. Hun skriver at det videnskabligt kan forklares hvad det er for en helende mekanisme som ligger bagved. Der er lænker imellem det centrale nervesystem[3], det autonome nervesystem[4] og imumsystemet[5], og vore tanker, følelser og indre billeder af hinanden. Disse lænker kan videnskabligt forklare den helende mekanisme som ligger bag ved den dansende bevægelse (hun har en uddybet hvordan undersøgelsen er foretaget).

Eva Bojner Horwitz nævner at dans og danseterapi startende i USA allerede i 40’erne efter at man, med god virkning, havde brugt det ved behandling af krigsveteraner.


Et Cirkeldansearrangement:

Dansen kan være en selvstændig aktivitet, for eksempel hver 14 dag eller ugentlig, den kan også være en del af et andet forløb som f.eks. et heldagsseminar, en weekend med motion og foredrag, eller et højskoleforløb. Man kan også have en serie på 4-6-8 gange med 2 timer pr. gang incl. pause. På en serie af forløb kan man godt optage nye deltagere undervejs.

Alle kan deltage, både mænd og kvinder og uanset fysik. Der kan deltage fra 8 til mange på et hold, er vi flere end 20 så kan vi danse i to cirkler. Jeg medbringer musikanlæg og musik. Vi kan danse både ude og inde, om et stort træ i skoven, hvis vejret er til det, ellers et lokale som passer i størrelsen, og kan gøres hyggeligt og lunt.

Jeg håber I får plads og lyst til at prøve Cirkeldans i jeres motionsprogram. Jeg har flere kolleger som også vil kunne undervise. Dette her er også sendt til Frederikssund fordi jeg har hørt fra Ingrid at de vil overveje at have det med på livsstilkurset i uge 22.  

Om mit cv og min danseerfaring, kig forbi min hjemmeside Cirkleldanseforum.dk


Kilder: 

[1] Albert Einstein College of medicin i New York

[2] Fra Forskning og Framsteg. 9/5 2013.

[3] Det centrale system er hjernen og rygmarven

[4] Det autonome nervesystem består af nerveceller, der ligger uden for centralnervesystemet.

[5] De organer, væv og celler, der som hovedopgave varetager immunforsvaret,